Roles and Joint Activities of Pedagogues And Psychologists in Schools
Abstract
The goal of this research was to investigate a deeper meaning of school pedagogues and psychologists about the specifics of their roles and joint activities. In that sense, we have conducted qualitative research by using the focus group method. The final version of the code tree created 5 areas, 15 categories,
with accompanying dimensions. The obtained results showed there is overlapping between pedagogue and psychologist roles in schools. In several activities they jointly plan and realize, the most dominating are: counseling work with students, parents, and teachers, enrollment to first grade,
the professional orientation of students, and advanced in-service training of teachers. Based on the answers from pedagogues and psychologists, we have realized that their joint activities produce better results to the benefit of all the players in the educational process, while the role of the school director, lack of time, and a large number of students impede their joint activities.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Braun, Virginia, Victoria Clarke (2006), “Using thematic analysis in psychology”, Qualitative Research in Psychology, 3 (2), 77-101.
Budić, Milica (2017), “Savjetodavni rad pedagoga u osnovnim i srednjim školama”, Diplomski rad, Sveučilište u Zadru, Odjel za pedagogiju
Celenko, Mateja (2020), “ Iskustva rada stručnih suradnika pedagoga u uče- ničkom domu”, Diplomski rad, Sveučilište u Zadru, Odjel za pedagogiju
Dušanić, Srđan (2006), Psiholog u školi, Društvo psihologa Republike Srpske, Banja Luka
Džaferagić-Franca, Azra, Ruža Tomić (2012), “Kooperativno učenje u nastavi mlađih razreda osnovne škole”, Metodički obzori, 7, str. 107-117.
Fajdetić, Majda, Natalija Šnidarić (2014), “Kompetencije stručnog suradnika pedagoga u suvremenoj pedagoškoj praksi”, Napredak: časopis za pedago- gijsku teoriju i praksu, 155 (3), 237-260.
Hebib, Emina (2011), “Saradnički odnosi u školi”, Pedagogija, 66(1), 7-17.
Jelić, Milica (2014), “Uloga školskog pedagoga u realizaciji programa pro- fesionalne orijentacije u osnovnoj školi, Konferencija ˝Implementacija inovacija u obrazovanju i vaspitanju – izazovi i dileme˝, Beograd, Dostupno 14. 3. 2020. na https://www.researchgate.net/publication/298969498_Ulo- ga_skolskog_pedagoga_u_realizaciji_programa_profesionalne_orijenta- cije_u_osnovnoj_skoli
Jurić, Vladimir, Marko Mušanović, Stjepan Staničić, Hrvoje Vrgoč (2001), Koncepcija razvojne pedagoške djelatnosti stručnih suradnika - prijedlog, Re publika Hrvatska, Ministarstvo prosvjete i športa, Prosvjetno vijeće, Zagreb
Kobola, Alojz (1971), Pedagog i psiholog u osnovnoj školi, NIŠP ˝Prosvjeta˝, Bjelovar
Kostović, Svetlana, Milka Oljača (2012), Pedagog i pedagoške dimenzije me- nadžmenta, Filozofski fakultet, Novi Sad.
Kovačević, Mirjana (2012), “Saradnja nastavnika unutar kolektiva”, u Martina Vukasović (ur.), Nastavnici u Srbiji: Stavovi o profesiji i reformama u obrazovanju, Centar za obrazovne politike, Beograd, 50-73.
Krapić Ivuša, Martina (2016), Preventivni programi usmjereni na suzbijanje vršnjačkog nasilja u osnovnim školama, Diplomski rad, Sveučilište u Rijeci, Filozofski fakultet, Odsjek za pedagogiju, Rijeka
Kukelšćak, Tamara (2017), Rad pedagoga u osnovnoj školi s učenicima koji imaju probleme u ponašanju”, Završni rad, Sveučilište u Rijeci, Filozofski fakultet, Odsjek za pedagogiju, Rijeka
Lančić, Franciska (2007), “Školska i profesionalna orijentacija učenika osmih razred” , Hrvatski časopis za javno zdravstvo, Vol 3, Broj 11; dostupno 25. 7. 2012. na http://www.hcjz.hr/index.php/hcjz/issue/view/52
Ledić, Jasminka, Stjepan Staničić, Marko Turk (2013), Kompetencije školskih pedagoga, Filozofski fakultet, Rijeka
Maksić, Slavica i Mirosava Đurišić-Bojanović (2017), “Doprinos školskog psihologa primeni principa pozitivne psihologije u razvoju škole”, Nastava i vaspitanje, vol. 66, iss. 2, 337-350.
Milas, Goran (2009), Istraživačke metode u psihologiji i drugim društvenim znanostima, Naklada Slap, Jastrebarsko
Osmanović, Jelena, Aleksandra Milanović (2020), “Uslovljenost poznavanja kompleksnosti fenomena i potencijalnih načina identifikovanja darovitih i kreativnih učenika u školskom kontekstu”, u: Grozdana Gojkov, Aleksandra Stojanović (ur.), Kompleksnost fenomena darovitosti i kreativnosti – izazovi: pojedinac i društvo, Tematski zbornik, 25, Visoka škola strukovnih studija za vaspitače „Mihailo Palov“ Vršac - Universitatea de Vest „Aurel Vlaicu” Arad, Romania, 319-328.
Peko, Anđelka, Vesnica Mlinarević, Vesna Gajger (2009), “Učinkovitost vo- đenja u osnovnim školama”, Ogojne znanosti, Vol. 1, br 2, 67- 84.
Maksimović, Jelena, Jelena Petrović, Jelena Osmanović (2015), “Profesio- nalne kompetencije budućih pedagoga”, Istraživanja u pedagogiji, 5 (1), 50-63.
Radosavljev-Kirćanski, Jelena (2018), “Maturity for school beginning.” Psihijatrija danas, 50(1), 25-33.
Sabo, Josipa (2016), “Savjetodavni rad u školi i principi teorije izbora”, Dip- lomski rad, Sveučilište u Zadru, Odjel za pedagogiju
Silov, Mile (2017), “Budućnost razvojno-pedagoške službe u školi: nova kritička analiza”, u: Marko Turk, Siniša Kušić, Kornelija Mrnjaus, Jasminka Zloković (ur.), Savremeni izazovi u radu (školskog) pedagoga, Zbornik u čast Stjepana Stančića, Filozofski fakultet u Rijeci, 114-131.
Staničić, Stjepan (2006), “Upravljanje ljudskim potencijalom u školstvu”, Odgojne znanosti, 8 (2), 515-533.
Staničić, Stjepan, Metod Resman (2020), Pedagog u vrtiću, školi i domu, Znamen, Zagreb
Tomić, Ruža (2006), Savjetodavni odgojni rad, OFF-SET, Tuzla
Trnavac, Nedeljko (1996), Pedagog u školi, Učiteljski fakultet i centar za usavršavanje rukovodilaca u obrazovanju, Beograd
Tudor, Goran, Velimir Srića (1998), Menadžer i pobjednički tim – čarolija timskog rada, MEP Consult & CROMAN, Zagreb
Vujović, Tijana (2011), “Profesionalni razvoj nastavnika na nivou škole”, Vaspitanje i obrazovanje, 4, str. 217-226.
Vulfolk, Anita, Malkolm Hjuz, Vivijen Volkap (2014), Psihologija u obrazovanju I, Clio, Beograd
Refbacks
- There are currently no refbacks.
ISSN: 2490-3604 (print) ● ISSN: 2490-3647 (online)
Društvene i humanističke studije - DHS is under the Creative Commons licence.