Sreten Adžić's Contribution to the Development and Work of the Male Teaching School in Jagodina

Nataša S. Kovačević, Ilinka B. Mušikić Popović

Abstract


This paper presents the results of the theoretical-historical study and research of the thoughts and ideas of Sreten Adžić (1856-1933), a famous pedagogue and the leading representative of the Pestalocian orientation in our pedagogy. The subject of study is the analysis of the most significant Adžić theses focused on the development and work of the Male Teacher's School in Jagodina. We see the significance of this work in the interpretation of Sreten Adžić's views on upbringing and education, which greatly influenced the modernization of teaching, as well as in the presentation of his advanced visions of creating an innovative school environment with field classrooms, workshops, practice rooms, a botanical garden, and a boarding school. We will try to look at contemporary pedagogical issues from a historical perspective while presenting Adžić's ideas still relevant today.

Keywords


Pestalozzi; Men's Teacher's School; modernization of teaching; field classrooms; boarding school

Full Text:

PDF

References


Абрамов, Јарослав (1898), Песталоције – његов живот и педагошки рад, Штампарија Мате Јовановића, Београд

Аџић, Сретен (1866), Ручни рад у мушкој школи, Штампарија Напредне странке, Београд

Аџић, Сретен (1892), Увод у науку о васпитању, Штампарија Ж. Радо- вановића, Ниш

Аџић, Сретен (1894), Учитељеве забелешке, Прва нишка штампарија Ж. Радовановића, Ниш

Аџић, Сретен (1898), Васпитачеве забелешке, Штампарија Стевана М. Ивковића и комп., Београд

Игњатовић, Александар (2018)˝„Утицај педагошких праваца и идеја у области физичке културе на рад Сретена Аџића˝, Узданица, XV/2, 109-117.

Илић Рајковић, Александра (2013), Радна школа у Србији (1880-1940), Докторска дисертација, Универзитет у Београду - Филозофски факултет, Београд

Јевтић, Бисера (2018), ˝Моралне рефлексије Сретена Аџића˝, Узданица, XV/2, 21–33.

Комненовић, Милан (2018), ˝Ставови Сретена Аџића о јединственој функцији школе и интерната˝, Узданица, XV/2, 159-169.

Копас Вукашиновић, Емина, Првослав Јанковић (2018), ˝Сретен Аџић о васпитању деце предшколског узраста˝, Узданица, XV/2, 7–19.

Лукић, Зорица (1993), ˝Педагошке идеје Сретена М. Аџића˝, Настава и васпитање, 42(5), 343-363.

Младеновић, Јелена, Ивана Милић (2018), ˝Пољске учионице – допринос савременом васпитању и образовању˝, Узданица, XV/2, 83–93.

Недовић, Велизар (1998), Педагошки огледи Сретена Аџића, Учитељски факултет, Јагодина

Парлић Божовић, Јасна (2007), Педагошко учење и просветни рад Сретена Аџића, Филозофски факултет, Косовска Митровица

Парлић Божовић, Јасна (2010), Образовање и васпитање у делима српских педагога између два светска рата (1918-1941), Филозофски факултет, Косовска Митровица

Парлић Божовић, Јасна (2013), ˝Наука и традиција из методичке дела- тности управника Прве мушке учитељске школе у Србији˝, Радови Фило- зофског факултета - филозофске и природно-математичке науке, 15(2), 173-185.

Парлић Божовић, Јасна (2015), Историја и развој педагошких идеја у Србији, Филозофски факултет, Косовска Митровица

Топаловић, Душко (2022), ˝Студијски боравак Сретена Аџића и Јована Милијевића у Шведској и Норвешкој 1898‒1899. године˝, Узданица, XIX/1, 7–17.

Трифуновић, Весна (2018), ˝Школство у Србији почетком 20. века и модернизација: пољска учионица Сретена Аџића као претеча еколошке парадигме у образовању˝, Узданица, XV/2, 49–60.

Трнавац, Недељко, Јован Ђорђевић (2005), Педагогија: уџбеник за наставнике, Научна књига комерц, Београд




DOI: https://doi.org/10.51558/2490-3647.2023.8.1.237

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


ISSN: 2490-3604 (print) ● ISSN: 2490-3647 (online)

Društvene i humanističke studije - DHS is under the Creative Commons licence.