Some Ideas for Improving Philosophy Teaching in a Digital Environment – Contributions from the Contemporary Croatian Secondary Education System (Ks4, Ks5)

Aleksandra Golubović

Abstract


In this paper will be presented some ideas for improving philosophy teaching in secondary education schools, i.e. gymnasiums (KS4 and KS5). The ideas primarily concern the improvement of reading, especially the critical and creative reading of philosophical texts in the teaching of philosophy, because texts, that is, work on the text – when it comes to teaching philosophy – is one of our key tools. In addition, we will present several proposals, that is the possibility of processing a case study in a digital environment, for example, in the teaching of philosophy, or more precisely, in the domain of ethics – which in the new philosophy curriculum in Croatia, in addition to metaphysics and epistemology, represents one of the three key domains out of which each is compulsory in every school year. It is particularly important for us that the teaching of philosophy is conducted interactively, which in other words means through discussions and dialogue with the students, so we will sufficiently value that element in our work.

Keywords


reading philosophical texts; critical thinking; case analysis; digital environment

Full Text:

PDF

References


Benge Kletzien, Sharon, Miljenka Cota Bekavac (2005), Čitanje, pisanje i rasprava za poticanje kritičkog mišljenja, Forum za slobodu odgoja, Zagreb

Berčić, Boran (2012), Filozofija (sv. 1), Ibis grafika, Zagreb

Brun, Jean (2007), Sokrat, Jesenski i Turk, Zagreb

Buchberger, Iva (2012), Kritičko mišljenje. Priručnik kritičkog mišljenja, slušanja, čitanja i pisanja, Udruga za razvoj visokoga školstva Universitas, Rijeka

Buchberger, Iva (2023), Kritičko mišljenje: Peace, Love & Rock and Roll, Priručnik za edukatore, Rijeka

Buchberger, Iva, Katarina Gamberger, Ines Skelac (2023), Svijet i ja 5: udžbe- nik za predmet Svijet i ja u petom razredu osnovne škole s dodatnim digitalnim sadržajima, Školska knjiga, Zagreb

Buchberger, Iva, Katarina Gamberger, Ines Skelac (2023), Svijet i ja 6: udžbe- nik za predmet Svijet i ja u šestom razredu osnovne škole s dodatnim digitalnim sadržajima, Školska knjiga, Zagreb

Buchberger, Iva, Katarina Gamberger, Ines Skelac (2023), Svijet i ja 7: udžbe- nik za predmet Svijet i ja u sedmom razredu osnovne škole s dodatnim digitalnim sadržajima, Školska knjiga, Zagreb

Buchberger, Iva, Katarina Gamberger, Ines Skelac (2023), Svijet i ja 8: udžbe- nik za predmet Svijet i ja u osmom razredu osnovne škole s dodatnim digitalnim sadržajima, Školska knjiga, Zagreb

Cahn, Steven M. (1997), Classic and Contemporary Readings in the Philosophy of Education, McGraw-Hill, New York

Ćurko, Bruno (2017), Kritičko mišljenje u nastavi filozofije, logike i etike, Hrvatsko filozofsko društvo, Zagreb

Ćurko, Bruno, Marko Kardum, Marina Novina, Julija Perhat, Sandro Skansi, Ines Skelac (2021), Filozofija (udžbenik za 4. razred gimnazija), Element, Zagreb

Čehok, Ivan (2021), Filozofija – misliti i biti (udžbenik filozofije u četvrtom razredu gimnazije, Školska knjiga, Zagreb

Djui, Džon [John Dewey] [1966 (1970)], Vaspitanje i demokratija (uvod u filosofiju vaspitanja), Obod, Cetinje

Dewey, John (1952), Experience and Education, Macmillan, New York

Frankena, William K. (1965), Philosophy of Education, Macmillan, Toronto

Frankena, William K. (1998), Etika, KruZak, Zagreb

Golubović, Aleksandra, Laura Angelovski (2017), Metodika nastave filozofije (e-skripta), Filozofski fakultet u Rijeci, Rijeka

Golubović,Aleksandra, Jelena Kopajtić (2022), ˝Svjetonazor i odgoj kritičkog mislitelja˝, u: Berčić, Boran, Aleksandra Golubović, Majda Trobok (ur.), Human Rationality, Festschrift for Nenad Smokrović, Filozofski fakultet Sveučilišta u Rijeci, Rijeka, 95-111.

Golubović, Aleksandra, Jelena Kopajtić (2023), ˝Čitanje u svrhu razvijanja kritičkog mišljenja˝, u: Togonal, Marijana, Jasna Ćurković Nimac (ur.), Čitatelj i čitanje u digitalno doba. Zbornik radova s međunarodnoga inter- disciplinarnoga znanstvenog skupa održanog 11. studenoga 2021. u Zagrebu, Hrvatsko katoličko sveučilište, Zagreb

Hitchcock, David (2018), ˝Critical Thinking˝, u: Stanford Encyclopedia of Philosophy, https://plato.stanford.edu/entires/critical-thinking/ (posjećeno 10. 10. 2020.)

Juul, Jesper (2013), Škola u infarktnom stanju, Znanje, Zagreb

Jurić Vladimir (1979), Metoda razgovora u nastavi, Zavod za pedagogiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu - Pedagoško-književni zbor - Savez pedagoških društava SR Hrvatske, Zagreb

Jurić, Hrvoje, Katarina Stupalo (2021), Filozofija (udžbenik filozofije u četvrtom razredu gimnazije), Školska knjiga, Zagreb

Lavrnja, Ilija (1998), Poglavlja iz didaktike, Pedagoški fakultet, Odsjek za pedagogiju, Rijeka

Legrand, Louis (2001), Moralna izobrazba danas. Ima li to smisla?, Educa, Zagreb

Marinković, Josip (2008), Metodika nastave filozofije, Školske novine, Zagreb

McNaughton, David (2010), Moralni pogled. Uvod u etiku, Sveučilište u Zagrebu – Hrvatski studiji, Zagreb

Morin, Edgar (2002), Odgoj za budućnost. Sedam temeljnih spoznaja nužnih u odgoju za budućnost, Educa, Zagreb

Mušanović, Marko, Mario Vasilj, Sonja Kovačević (2010), Vježbe iz didaktike, Hrvatsko futurološko društvo, Rijeka

Noddings, Nel (1997), ˝Caring (selection)˝, u: Cahn, Steven M. (ur.), Classic and Contemporary Readings in the Philosophy of Education, McGraw-Hill,

Peterson, Michael L. (1986), Philosophy of Education (Issues and Options), Inter-Varsity Press, Leicester

Radić, Stjepan (2021), ˝Duh i obrazovanje. Rasprava o temeljnim filozofij- skim načelima obrazovanja i nužnost njihovom povratku˝, Filozofska istraživanja, 41(4), 765-780.

Raunić, Raul (2023), ˝O naravi, smislu i ciljevima nastave filozofije˝, Nova prisutnost, XXI/1, 43-58.

Sadžakov, Slobodan (2022), ˝Moralni individualizam i obrazovanje˝, Metodički ogledi, 29(1), 31-45.

Savater, Fernando (1998), Etika za Amadora, Educa, Zagreb

Strahovnik, Vojko (2018), Moralna teorija. O prirodi moralnosti, Naklada Lara, Zagreb

Subotić, Matea, Aleksandra Golubović (2022), ˝Ključni aspekti promišljanja o odgoju u filozofiji Johna Deweya˝, Metodički ogledi, 29(2), 11-33.

Škerbić, Matija Mato (2022), ˝Zašto studirati filozofiju? O izvanfilozofijskim benefitima studija filozofije˝, Filozofska istraživanja, 42(4), 715-730.

Vranešević, Goran (2021), ˝Formalna strana obrazovanja. Hegel i suvremena pedagogija˝, Filozofska istraživanja, 41(4), 781-792.




DOI: https://doi.org/10.51558/2490-3647.2024.9.2.1249

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


ISSN: 2490-3604 (print) ● ISSN: 2490-3647 (online)

Društvene i humanističke studije - DHS is under the Creative Commons licence.