Traditional Music in Preschool and the Development of Social-emotional Competencies of Preschool Children
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Blasco-Magraner, José Salvador, Gloria Bernabe-Valero, Pablo Marín- -Liébana, Carmen Moret-Tatay (2021), ˝Effects of the Educational Use of Music on 3- to 12-Year-Old Children’s Emotional Development: A Systematic Review˝, International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(7), 3668.
Cross, Ian, Felicity Laurence, Tal-Chen Rabinowitch (2012), ˝Empathy and Creativity in Group Musical Practices: Towards a Concept of Empathetic Creativity˝, u: Gary E. McPherson i Graham F. Welch (ur.), The Oxford Handbook of Music Education, Vol. II, Oxford University Press, 337-353.
Drandić, Dijana (2022), ˝Tradicijsko glazbovanje u kontekstu interkulturalnog odgoja djece predškolske dobi˝, u: Ivana Paula Gortan-Carlin, Kristina Riman, Blaženka Bačlija Sušić (ur.), Mùzika: zvuk, logos, odgoj i obrazovanje, terapija, Sveučilište Jurja Dobrile u Puli, Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti, 13-28.
Ilari, Beatriz (2016), ˝Music in the early years: Pathways into the social world˝, Research Studies in Music Education, 38(1), 23–39.
Ilić, Petar M., Anđelka M. Kovač, Biljana M. Pavlović (2022a), ˝Serbian Folk Lullabies in Preschools: Significance and Representation˝, Društvene i humanističke studije, 3(20), 295-314.
Ilić, Petar M., Anđelka M. Kovač, Biljana M. Pavlović Belojica (2022b), ˝Specifičnost i zastupljenost narodnih uspavanki u predškolskoj vaspitno- obrazovnoj praksi˝, Zbornik radova Filozofskog fakulteta u Prištini, 52(4), 377-396.
Jeremić, Biljana, Ruženka Šimonji-Černak, Zagorka Markov, Jelena Pantić (2015), ˝Efekti primjene metodičkog pristupa izvođenja glazbe pjevanjem na socioemocionalne kompetencije (SEK) učenika mlađeg školskog uzra- sta˝, Croatian Journal of Education 17 (Sp. Ed. 3), 151-185.
Kelemen, Zita (2017), Upoznavanje folklorne glazbe u predškolskoj dobi, završni rad, Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti
Kurniawati, Mei Wulan, Kartono Kartono, Maria Goretti Dwijiastuti (2013), ˝Peningkatan Keterampilan Sosial Melalui Permainan Tradisional Pada Anak Kelompok A TK Cemara Dua Surakarta Tahun Ajaran 2013/2014˝, Kumara Cendekia, 1(2), 1-7.
Lazarić, Lorena, Dijana Drandić, Andrea Bruner (2020), ˝Zavičaj u odgoju i obrazovanju djece predškolske dobi˝, Knowledge, 40(2), 361-366.
Lestari, Putu Indah, Elizabeth Prima (2017), ˝The Implementation of Traditional Games to Improve the Social Emotional Early Childhood˝, Journal of Educational Science and Technology, 3(3), 178-184.
Lusiana, Ernita (2012), ˝Membangun Pemahaman Karakter Kejujuran Melalui Permainan Tradisional Pada Anak Usia Dini Di Kota Pati˝, BELIA, Indonesian Journal of Early Childhood Education Studies, 1(2), 15-19.
Markov, Zagorka, Angela Mesaroš Živkov (2019), ˝Primena sadržaja narodne tradicije i njihov uticaj na vršnjačku prihvaćenost dece sa smetnjama u razvoju u predškolskim ustanovama˝, u: Jelena Mićević Karanović (ur.), Tradicionalno narodno stvaralaštvo u edukaciji i socijalizaciji dece predško- lskog i nižeg školskog uzrasta i dece marginalnih grupa u Vojvodini, Visoka škola strukovnih studija za obrazovanje vaspitača u Kikindi, 118-145.
Marušić, Andriana, Tonća Jukić (2022), ˝Tradicijska igra u odgojno-obra- zovnom procesu predškolske ustanove s ciljem očuvanja nematerijalne kulturne baštine˝, Napredak, 163(1-2), 115-132.
Intelligence, Competences and Skills – a Theoretical Analysis and Structural Suggestion˝, International Journal for Research in Vocational Education and Training, 2(1), 59-84.
Nacionalni kurikulum za rani i predškolski odgoj i obrazovanje (NKRPO) (2014), Republika Hrvatska, Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta.
Nedimović, Tanja P., Ivana Đ. Đorđev, Aleksandar M. Stojanović (2022), ˝Primena holističkog pristupa u praksi iz perspektive vaspitača˝, Inovacije u nastavi, 35(4), 13-27.
Nikolić, Lidija, Sanja Ruškan (2022), ˝Utjecaj glazbenoga obrazovanja na socijalno-emocionalni razvoj djeteta˝, Diacovensia, 30(1), 129-149.
Pravilnik o Opštim osnovama predškolskog programa (2006), Službeni glasnik RS – Prosvetni glasnik RS, br. 14.
Putri, Aulia Rifki Nourovita (2013), ˝Efektivitas Permainan Tradisional Jawa dalam Meningkatkan Penyesuaian Sosial pada Anak Usia 4-5 tahun di Kecamatan Suruh˝, BELIA, Early Childhood Education Papers, 2(1), 8-15.
Vukićević, Nataša, Irena Golubović Ilić, Vladimir Stanojević (2016), ˝Predškolsko vaspitanje u funkciji očuvanja narodne tradicije u savremenom društvu˝, u: Emina Kopas-Vukašinović, Biljana Stojanović (ur), Zbornik radova sa nacionalnog naučnog skupa sa međunarodnim učešćem „Savremeno predškolsko vaspitanje i obrazovanje: Izazovi i dileme”, Fakultet za pedagoške nauke Univerziteta u Kragujevcu, 167-181.
Žunić, Dragan (2020), ˝Čemu tradicionalna muzika danas˝, u: Jelena Jova- nović, Dragan Žunić (ur.), Prisustvo tradicionalne muzike u Srbiji danas – u izmenjenom radnom i prazničom svakodnevlju, Srpska akademija nauka i umetnosti – Ogranak SANU u Nišu, 11-26.
DOI: https://doi.org/10.51558/2490-3647.2023.8.2.541
Refbacks
- There are currently no refbacks.
ISSN: 2490-3604 (print) ● ISSN: 2490-3647 (online)
Društvene i humanističke studije - DHS is under the Creative Commons licence.