Correlation of Assessments and Knowledge of Musical Tradition of Fifth Grade Students of Banjaluka Elementary Schools

Biljana Smailagic

Abstract


The subject of this research is the existence of a correlation between two significant variables, namely students' assessments of traditional folk music and knowledge in this area, but also between crossed variables of assessments of different components. The research was conducted on a sample of N=205 fifth-grade students from three elementary schools in Banja Luka. Research has shown that students' assessments and knowledge are related in almost all parameters, except folk instruments and composers, whose correlation is not statistically significant. Also, the hypothesis that there is a connection between all parameters of assessments of folk music tradition (traditional folk songs, folk instruments, musical dances) as well as with popular children's songs was fully confirmed. Actively dealing with traditional musical content as well as new research will shed light on the importance of the presence of folk music tradition in elementary schools.

Keywords


assessments; knowledge; traditional music; correlation; parameters

Full Text:

PDF

References


Bajrektarević-Vidaković, Sofija (2004), ˝Muzika u obredima i običajima stanovnika Čirkin polja: Sjećanja na prošlost i sadašnjost˝, Зборник радова са научног скупа Дани Владе С. Милошевића, Бањалука, 29-44.

Čaušević, Merima (2015), ˝Zastupljenost muzičke tradicije u kurikulima nastavnog predmeta Muzička kultura u Bosni i Hercegovini˝, 4. Međunarodni znanstveni simpozij glazbenih pedagoga „Sinteza tradicionalnog i suvreme- nog u glazbenom odgoju i obrazovanju 21. stoljeća“, br. 4. Split, 377-391.

Ćalić, Maja R., Jelena R. Grkić (2013), ˝Nastava Muzičke kulture i upozna- vanje učenika sa sadržajima narodne tradicije u mlađim razredima osnovne škole˝, Zbornik radova Učiteljskog fakulteta u Užicu, 15, 291–304.

Fracile, Nice (1987), ˝Kontinuitet i promene u dečijem folkloru Srba i Rumuna u Vojvodini˝, Referati sa naučnog skupa „Folklor i njegova umetnička trans- pozicija“, 29-31. X, Beograd, 61-74.

Милићевић-Тракиловић, Јелена, Младен Тракиловић, Десанка Траки- ловић (2018), ˝Дјечија музичка игра у настави музичке културе˝, Нова школа, XIII(1), 145-152.

Наставни план и програм за основно образовање и васпитање (2021) Завод за уџбенике и наставна средства, Источно Сарајево; Преузето 24. 12. 2023. са: http://www.rpz-rs.org.

Павловић, Биљана, Драгана Цицовић-Сарајлић (2018), ˝Заступљеност српске народне и уметничке музике у основношколским наставним програмима у уџбеницима музичке културе˝, Нова школа, XIII(2), 49-61.

Педагошки лексикон (1967), Завод за издавање уџбеника Социјалистичке републике Србије, Београд

Станковић-Јанковић, Тaњa (2012), Учење учења и емоције у настави, Арт-принт, Бањалука

Судзиловски, Данијела, Maja Ћалић, Мapиja Ивановић (2012), ˝Музика и народна традиција у наставним предметима у млађим разредима осно- вне школе˝, Зборник радова Учитељског факултета у Ужицу, 14, 255–266.

Јоргић, Драженко (2015), Модели стручног усавршавања наставника, Графомарк, Лакташи

Ковач, Анђелка, Мepимa Чаушевић (2018), ˝Дјечије стваралаштво у на- стави музичке културе у млађим разредима основне школе˝, Учење и настава, 1, 153-168.

Ferović, Selma (2006), ˝Značaj muzičkog naslijeđa u nastavi Muzičke/Glaz- bene kulture u osnovnoj i srednjoj školi, Naučni skup Dani Vlade S. Milo- ševića, Zbornik radova, 113-120.




DOI: https://doi.org/10.51558/2490-3647.2023.8.2.625

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


ISSN: 2490-3604 (print) ● ISSN: 2490-3647 (online)

Društvene i humanističke studije - DHS is under the Creative Commons licence.